Alle hudtyper

Skjønnhetssøvn: Gode tips til en god natt

Alle har hørt om begrepet skjønnhetssøvn. Men hvorfor er søvn egentlig så viktig for huden vår? Og hvor mye søvn trenger man?

Kvinne sover i senga. FOTO

Huden er et levende organ som har ulike oppgaver gjennom døgnet: Når vi er våkne, er hudens viktigste oppgave å beskytte seg mot frie radikaler som vi utsettes for daglig, som forurensning, UV-stråler og temperaturforandringer.

Det er først når vi sover at huden får slappet av og tid til å fornye seg. Huden reparerer seg, skiller ut avfallsstoffer og har større evne til å ta til seg næring. Derfor bør du velge en god og rik nattkrem med næringsstoffer og reparerende egenskaper.

Hjelp huden med gode produkter

På dagtid bør du bruke produkter på huden din som beskytter: Som et antioksidant eller C vitamin serum, og en dagkrem med solbeskyttelse, mens du på kvelden bør velge en god nattkrem med næringsstoffer og reparerende egenskaper. Velg alltid nattkrem som passer huden din.

Husk også huden rundt øynene. Faktorer som stress, livsstil og søvnmangel kan sette sine spor i form av mørke ringer og linjer. Om du pleier den ømfintlige huden med riktige og tilpassede produkter for hudens tilstand og alderen din, kan en øyekrem motvirke både tretthets- og aldringstegn.

Når det gjelder rens av huden, er det for mange mest naturlig å gjøre dette på kvelden for å fjerne makeup, men vel så viktig er det å ha en god renserutine på morgenen. Fordi huden skiller ut avfallsstoffer mens du sover, vil det nemlig om morgenen vi det ligge et tynt lag fett og avfallsstoffer på huden.

Enkle rutiner for en god natts søvn

Får du en god natts søvn, vil huden din fremstå frisk og uthvilt når du våkner. Du har også kanskje lagt merke til hvor mye raskere et sår gror om natten? At huden får tid til sine fornyende oppgaver mens du sover, er også avgjørende for å forebygge tidlig aldring av huden.

  1. Stå opp til omtrent samme tid hver dag
  2. Få litt mosjon hver dag, men ikke rett før du skal sove
  3. Unngå cola, te eller kaffe fire timer før sengetid (og fram til du legger deg)
  4. Ikke gå sulten til sengs
  5. Sov nok til å være uthvilt, men ikke mer
  6. Sørg for mørke og ro i soverommet
  7. Ha en passelig temperatur i soverommet
  8. Hvis du ikke får sove, gå ut av sengen og gjør noe annet

Er du småbarnsmamma, eller har en liten en på vei – kan det være vanskelig å gjennomføre alle disse tipsene. En god plan kan være å sove så mye som mulig mellom slagene, samt å prioritere søvn fremfor husarbeid og klesvask.

Hvor mye søvn trenger man?

Verken for mye eller for lite søvn, er særlig bra for deg. Så hvor mye søvn trenger man egentlig? Det er vanskelig å svare nøyaktig hvor mange timer på øyet du har godt av, men for voksne er det anbefalt med 7-9 timer. Det skal helst ikke være mindre enn 6 timer, men heller ikke mer enn 10 timer.

Men det viktigste er så klart at du får en god natts søvn, og at du føler deg uthvilt til hva enn dagen måtte bringe.

Sov godt!